Overzicht projecten en activiteiten

Deze projecten en activiteiten heeft Jantje Beton in 2016 gerealiseerd.
Lees meer Bekijk de cijfers

Onze resultaten

Jantje Beton maakt zich hard voor uitdagende speelplekken en speelmogelijkheden in de buurt. Omdat buitenspelen essentieel is voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. In het programma Speelse Buurten doen we dat door het creëren van meer en betere speelruimte in de buurt (fysieke veranderingen) en het organiseren van speelactiviteiten. Dit doen we met de volgende projecten:

• De ontwikkeling van Speelbuurten.
  • De ontwikkeling van Gezonde Schoolpleinen.
  • Het ondersteunen van lokale initiatieven door middel van subsidies voor speelplekken en buitenspeelactiviteiten.
  • Het organiseren van de Nationale Buitenlesdag en de Buitenspeeldag.

Speelbuurten

Een speelbuurt is een buurt waar kinderen veilig en vrij kunnen, willen en mogen buitenspelen. Aanpak ontwikkeld die moet leiden tot een gezondere buurt.

1 Speelbuurt gerealiseerd
Utrecht Hoograven

2 pilots gestart
In Breda en Nijkerk.
Gezonde Schoolpleinen

We realiseren schoolpleinen waar kinderen tijdens en na schooltijd spelen en bewegen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving.

schoolpleinprojecten geopend: 54 basisscholen, 12 voortgezet onderwijs en 4 projecten bij een mbo-school

schoolpleinprojecten in Volendam in uitvoering genomen

(Her)inrichting speelplekken

Jantje Beton verstrekt subsidie voor buurtbewoners, jeugdclubs, verenigingen, scholen en vooral kinderen die speelplekken (opnieuw) willen inrichten.

53 speelplekken mede gerealiseerd.

13.500 kinderen bereikt.

Kindersubsidie

Kinderen in Nederland geven aan vaker buiten te spelen als hun buurt minder saai zou zijn. Zij weten als geen ander wat hen motiveert om buiten te spelen. Daarom heeft Jantje Beton een kindersubsidie. Inzendingen van jonge avonturiers met een gaaf buitenspeelidee kunnen hiermee daadwerkelijk worden uitgevoerd.

speeldromen in vervulling laten gaan.

kinderen genoten van een leuke buurtactiviteit.

Buitenspeeldag

Jantje Beton was ook in 2016 initiatiefnemer van de Buitenspeeldag samen met Nickelodeon. Op deze dag spelen tienduizenden kinderen buiten met buurtgenootjes.

> 1.500

kinderen namen tijdens de Buitenspeeldag deel aan de activiteiten van Jantje beton en Nickelodeon op het NDSM-terrein.

> 90.000

kinderen speelden buiten.

Buitenlesdag

In 2016 is voor het eerst de Nationale Buitenlesdag georganiseerd. Veel leerkrachten geven aan graag buiten les te willen geven. Bovendien wordt de lesstof buiten beter opgenomen.

Groot succes met veel publiciteit zowel via de NOS, het Jeugdjournaal, NPO Radio 1 als lokaal.

scholen hebben deelgenomen aan deze eerste editie.

Jantje Beton Collecte

Ook in 2016 gingen vele vrijwilligers via peuterspeelzalen, scoutinggroepen en sport- en speeltuinverenigingen weer op pad voor de Jantje Beton Collecte: 50% voor Jantje Beton en 50% voor de clubkas. De 50% voor de eigen clubkas wordt besteed aan buitenspeelmateriaal en/of -activiteiten.

opgehaald

uitgekeerd aan jeugdclubs

jeugdclubs in actie

collectanten

Jantje Beton Loterij

Met de Jantje Beton Loterij dragen scholen bij aan het vergroten van de speelkansen voor kinderen in Nederland én ze verdienen geld voor hun eigen school. 50% van de opbrengst mogen scholen zelf besteden, bijvoorbeeld aan het opknappen van het schoolplein, de aanschaf van spelmaterialen of het organiseren van buitenactiviteiten. De Loterij werd in 2016 voor de 21e keer door Jantje Beton georganiseerd.

opgehaald

uitgekeerd aan scholen

deelnemende scholen

kinderen in actie

Bestedingen en inkomsten

Numbers Numbers Numbers

Voor een volledig overzicht verwijzen wij naar pagina 49 t/m 75 uit het jaarverslag. Ga hiervoor naar http://www.jantjebeton.nl/over-ons/jaarverslag.

Wilt u het volledige jaarverslag lezen?
Klik dan hier